
Chapter Title: The Ground Rules – Republican and Nationalist International News 
Management  
 
Book Title: British News Media and the Spanish Civil War 

Book Subtitle: Tomorrow May Be Too Late 

Book Author(s): David Deacon 

Published by: Edinburgh University Press 

Stable URL: http://www.jstor.com/stable/10.3366/j.ctt1r1xhc.5

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide 
range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and 
facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org. 
 
Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at 
https://about.jstor.org/terms

Edinburgh University Press  is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access 
to British News Media and the Spanish Civil War

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms

http://www.jstor.com/stable/10.3366/j.ctt1r1xhc.5


2

The Ground Rules – Republican and Nationalist
International News Management

The Spanish Civil War was a domestic conflict in name only. It attracted the
attentions and interventions of many foreign governments, political parties,
activists, workers, artists and intellectuals, most of whom engaged in propagan-
distic activity intended to influence attitudes, policies and outcomes related
to the war. I examine some of this activity in a British context in Chapter 5
but the discussion here focuses solely on the propaganda of the local combatants
in Spain. This is because, for all the geopolitical significance of the war, it is
appropriate to conceive of the local antagonists as both the principal sources
and preliminary mediators of the conflict. It was their actions, values, interests
and ideologies that were the root referents for all other interventions and
 representations.

Furthermore, the discussion concentrates mainly on their internationally tar-
geted propaganda, as opposed to their efforts to win, or terrorise, local hearts and
minds. This is not to suggest that the local dimension is unimportant or that
there is a neat and absolute distinction between these levels. News from abroad
could sometimes stimulate hope or despair to those directly affected by combat,
just as local rhetoric could resonate internationally and, indeed, through history.
For example, when Dolores Ibárruri Gómez, ‘La Pasionaria’, delivered the first
of her famous oratories in defence of the Republic on Madrid radio on 19 July
1936, her main concern was to exhort local ‘workers, peasants, anti-fascists and
patriotic Spaniards’ to resist the rebellion (Thomas, 2003: 233). However, her
rallying cry ‘¡No pasarán!’ (‘They shall not pass’) quickly acquired international
fame as a clarion call for anti-fascism in Spain and beyond (ibid.). Nevertheless,
there were major differences in the messages these warring parties sought to
communicate at home and abroad.

Additionally, this discussion will concentrate on propaganda activities that
were geared towards managing, controlling and influencing foreign media cov-
erage. Such media-centrism is justified by the principal concerns of the book but
it does mean that many locally initiated cultural and political activities that
fulfilled propagandistic functions are excluded from discussion. (For a valuable
review of the range of political and cultural propaganda produced in Republican
and Nationalist sectors during the war, see Holguín, 2002: 168–94.)

One final point to explain concerns my use of the term ‘propaganda’ in this
and subsequent chapters. To the extent that the term retains contemporary

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 currency, it is in a provocative capacity (see, for example, Herman and Chomsky,
1988; Pilger, 2005) and there are those who reject its usage, because of its pejo-
rative connotations and lack of conceptual precision (see Corner, 2007).
However, I have used it here for two reasons. First, it is the term that would have
been employed at the time to label the matters under discussion. Second,
although the term had started to acquire negative connotations from the end of
the First World War (Taylor, 1999), it still had a more ambiguous quality in the
1930s than it does today and it was as commonly used descriptively to label pro-
motional communication of any kind as it was to stigmatise particular forms of
public discourse.1

This chapter is structured around two sections. The first outlines the broad
themes that guided the communication and propaganda activities of the com-
batants in Spain. The second examines how these translated into the practical
arrangements for foreign journalists on both sides of the war.

Propaganda themes

It is easier to identify the core themes in the propaganda of the forces that
rebelled than it is to precis the equivalent goals of the government they attacked.
This is because of their different political structures. It is an oversimpli fication to
characterise the Nationalists as a completely cohesive political and ideological
force. Nevertheless, under Franco’s centralised and hierarchical leadership, the
different demands and disaffections of the constituents of the Nationalist rebel-
lion were quickly contained and controlled. In contrast, the Republic was polit-
ically and geographically heterogeneous, particularly during the first year of the
war, containing political elements with very different beliefs and objectives. At
times, this affected the coherence of the messages they  communicated.

Nationalist themes

Three related themes dominated all Nationalist propaganda. The first was a vis-
ceral anti-Communism in which all creeds and factions on the left, and indeed
political centre, were vilified as ‘Reds’ who threatened Spanish values and unity.
As one foreign correspondent noted:

The Nationalist propaganda was concentrated exclusively on the fight
against Bolshevism . . . I found, however, that Bolshevism was an elastic
word, for it included democrats as well as Communists; in fact, everyone
who did not support a totalitarian regime was lumped together as Red.
(Cowles, 1941: 72)

The second theme was a self-conscious religiosity that characterised the
Nationalist rebellion as a Catholic ‘crusade’ against atheistic hordes. This
proved highly effective in mobilising support internationally for Franco, both
domestically and among Catholic institutions and congregations across the

14 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



world (Thomas, 2003: 495; Flint, 1987). The final theme drew on reactionary
conceptions of Spanish nationhood, which repudiated regional separatism and
sought to associate Franco ‘with the great heroes of Spain’s past’ (Preston,
1993: 290). Although dependent on the military and political support of
Germany and Italy, the Nationalist leaders were sensitive to suggestions
that they were mere clients of these fascist powers and conduits for their
 ideologies.2

Nationalist propagandists also had to attend to questions of self-legitimacy,
particularly as the conflict extended and attracted more international attention.
The military rebellion was always intended to be a coup rather than a civil war,
achieving its political objectives through force of arms rather than ideas. It was
only in the face of the Republic’s enduring resistance that the Nationalist lead-
ership had to grapple with explaining and justifying actions that could claim no
‘objective legitimacy’ (Ellwood, 1994: 78).

One of the initial means by which they did so was through atrocity propa-
ganda, which highlighted the violent excesses of the Republic and thereby
inverted the question of culpability. Writing at the time of the conflict, the pro-
Republican journalist Arthur Koestler, argued that the Nationalists had no
option but to dramatise and exaggerate the scale of the Red Terror as this was
the only message likely to secure international support among general political
and public opinion, internationally:

The rebels are fighting for a military dictatorship, for a corporate state,
for clericalism – causes which are very unpopular in France and England
. . . Genuine political arguments, therefore, with the exception of the
Communist bogey, were of no use as propaganda to Franco in Western
Europe. So he deliberately chose a form of propaganda that from the time
of the ritual murder myths of the Middle Ages until the time of the
Reichstag fire and the Abyssinian campaign has always proved an unfail-
ing standby, whenever it has been essential to avoid awkward political dis-
cussions and to justify one’s own terroristic acts by pointing to the other
side . . .This was intended specially for English consumption . . . He pre-
ferred to tell them stories of mangled corpses, of the putting out of eyes,
and of Red cannibalism. (1937: 128–9)

Alongside the atrocity propaganda, the Nationalists publicised documents
said to prove that a radical takeover of the Republic was being planned at the time
the rebellion occurred. Historical analysis has definitively exposed these docu-
ments as forgeries (Southworth, 2001) but they provided valuable ammunition
for Nationalist apologists at the time, particularly internationally (see, for
example, Gerahty, 1937: 214–9).

A clear indication of the Nationalists’ concerns about their legitimacy was
their sensitivity about the labels applied to them by foreign commentators. For
example, a special correspondent for the Daily Mail recounted a conflict between
a Nationalist censor, Captain Rosales, and John Whitaker of the New York Herald
Tribune at the start of the war:

the ground rules 15

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



[I]n John’s stories they are the ‘rebel’ armies and in fury Rosales tells him
he will not stand for it. He will forbid the word ‘rebel’ to be used in stories
hereafter. ‘Patriot’ armies, ‘Nationalist’ armies, ‘White’ armies – any man
who used the term ‘rebel’ will have his passes revoked and will leave the
country! (Davis, 1940: 131)

These semantic concerns were far more than just an idiosyncratic fixation of an
overzealous press officer. Rather they were an abiding and strategic concern to
Franco’s forces throughout the war. The British Foreign Office was lobbied
repeatedly on this matter and relayed the Nationalists’ concerns to other British
organisations with interests in the region, including the BBC.3

The international impression that the Nationalists sought to convey – that
their rebellion was an act of legitimate reaction and that they represented a force
for moderation in a tumult of extremism – contrasted markedly with their local
propaganda, which was highly polemical and threatening in tone. Drawing on
their experiences in Spanish Morocco, the Nationalist generals often sought to
inculcate terror amongst their opponents through both their actions and pro-
nouncements. For example, Franco sometimes decreed that official executions
conducted by garrottes were publicised in Nationalist papers (‘garrote y prensa’)
to traumatise and demoralise the enemy ‘with evidence of inexorable might
and implacable terror’ (Preston, 1993: 227). At the start of the war, General
Queipo de Llano captured Seville for the Nationalists recruiting the assistance
of military forces already based in the area. Establishing the city as something
of a personal fiefdom, he became known as ‘The Radio General’ on the basis of
his nightly broadcasts in which he both raged against Republican atrocities
and threatened Nationalist atrocities in the future. One threat he often men-
tioned was the prospect of mass rape by African mercenaries fighting on the
Nationalists’ behalf.4

Republican themes

As noted, summarising the core themes in Republican propaganda is compli-
cated by the political diversity of the Popular Front government, which ‘ran the
gamut from “new Deal”-type republicans to revolutionary socialists, commu-
nists, and anarchists’ (Jackson, 1972: 4). As Beevor comments, ‘The Nationalists
defended a common view of the past; the Republican coalition, in contrast, had
widely different visions of the future’ (2003: 411). An added complication is that
the prominence of these themes changed over time, as the political balance of the
Republic altered as military defeats and internal conflict took their toll.

At the start of the war, two competing discourses vied for prominence in
Republican propaganda. The first advanced a revolutionary vision of Spain’s
future and characterised the rebellion as the beginning of a genuine social revo-
lution in Spain, in which centuries of injustice would be swept away through the
redistribution of land and industries to unions and workers syndicates. This was
the view of Anarchists, Syndicalists and revolutionary Communists and it was

16 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 particularly prominent in Catalonia, which had been a stronghold of anarcho-
syndicalism for many years prior to the war. The second was effectively counter-
revolutionary and emphasised the democratic legitimacy and bourgeois
credentials of the Republic. This was the view advanced by a coalition of liber-
als, left Republicans, Basque Separatists, right-wing Socialists and, crucially, the
pro-Stalinist Communists whose transformation into social conservatives ‘was
partly in response to the policies of Stalin searching for support from Popular
Fronts in respectable democracies’ (Carr, 2001: 139).

These tensions were particularly evident and significant because of the greater
communications dependency of the Republic. Whereas the Nationalist rebellion
was not reliant fundamentally on popular mass organisation, the Republic could
only sustain effective resistance by convincing local citizens of the need to fight.
Internationally, too, ‘the cause of the Republic depended on the world knowing
the facts’ (de la Mora, 1939: 288), particularly in trying to persuade democratic
nations to intervene in support of the Republic. However, this created contra-
dictions in the messages the Republic conveyed locally and internationally. As
Hugh Thomas notes:

In republican propaganda, two pictures were counterposed as if there were
always potentially a civil war within the civil war: one picture, for foreign-
ers, depicted constitutional democracy struggling against international
fascism; the second picture, for consumption at home, showed the Spanish
people at one pace away from a new world: victory would lead to la vida
nueva. (2004: 525)

To cover these contradictions, directives were issued by the central govern-
ment to suppress news about any social revolution in Spain. On taking over as
Republican Prime Minister in August 1936, Largo Caballero set aside his radical
principles and instructed it was ‘necessary to sacrifice revolutionary language to
win the friendship of the Republic’ (quoted in Conlon, 2001: 9). As one former
minister noted at the time:

During the three months that I was director of propaganda for the United
States and England under Alvarez del Vayo, then Foreign Minister for the
Valencia Government, I was instructed not to send out one word about this
revolution in the economic system of loyalist Spain. Nor are any foreign
correspondents in Valencia permitted to write freely of the revolution that
has taken place. (quoted in Chomsky, 1968: 96)

As the war progressed, the problems of reconciling the different visions of
national and international communication became less acute for the Republic
following the centralisation of political control by the more conservative forces
and the active suppression of revolutionary advocates and discourses.5

However, there was one recurrent and consistent theme evident in all
Republican propaganda, regardless of its level, source or timing. This was the
theme of anti-Fascism that disregarded any political and ideological differences

the ground rules 17

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



within the rebellion and cast the Nationalists and their supporters as indistin-
guishable from Fascist regimes elsewhere in Europe. Anti-Fascism had
 resonance at both local and international levels. Locally, it fed fears that all the
tenuous social and political gains made since the declaration of the Second
Republic in 1931 would be lost as ‘the champions of the dark past of ignorance
and illiteracy’ reasserted their command (Ministry of Public Information leaflet,
1937, quoted in Holguín, 2002: 177). Internationally, it provided a common
ground for radical and liberal opinion to unite in support of the Republican
cause.

From this discussion some parallels are evident in Nationalist and Republican
propaganda, despite their ideological differences. Both sides stigmatised their
enemies simplistically. Both sides had to communicate competing and essentially
contradictory messages – local messages of radicalism or ruthlessness were never
intended for international consumption where both sides sought to promote an
image of moderation, responsibility and restraint. In the sections that follow, the
discussion focuses on the international news management activities of both sides
and their role in achieving these complex tasks in impression management. As
will be shown, the respective strategies of control that emerged revealed the
different political cultures from which they originated. However, these activities
were also affected by technological factors and it is necessary to consider these
material constraints first.

International news management

Table 2.1 identifies the location and control of the key elements of the Spanish
telecommunication structure during the war involved in international communi-
cation, which depended on four channels – telegraphy, telephony, radio and mail
services. (Note that details of facilities used for internal communication within
Spain are not included in Table 2.1.)

The first international cable connections to Spain were established in the nine-
teenth century and the three main international cable heads were located at Vigo,
Bilbao and Malaga. Before the war, international mail was mainly routed from
Barcelona, which meant the Nationalists had to improvise new routes by rail, by
air to Rome and by sea to Genoa and Marseilles (Shelley, 1960). Prior to the
1920s, the Spanish telephone system was one of the most antiquated in Europe.
However, a rapid process of expansion and modernisation began in 1923 under
the military dictatorship of General Primo de Rivera. The following year, the
Compañía Telefónica de España (CTNE) was established. A subsidiary of
International Telephone and Telegraphy (ITT), the company had monopolistic
control and, by 1929, 71,800 kilometres of local and long distance lines had been
constructed and the number of telephones in the country had trebled (Little,
1979: 453). Nevertheless, international phone connections in 1936 were still
tenuous, being limited to the main telephone exchanges in Madrid, Barcelona
and Valencia.

18 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



the ground rules 19

Table 2.1 Principal international communication and news censorship arrangements

Republican sector Nationalist sector

Madrid For the entire war: Salamanca For the entire war:
• International • Foreign News 

Telephone Censorship offices
• International Cable
• Short-Wave

International Radio Vitoria For the entire war:
Broadcasting • Foreign News

• Foreign News Censorship offices
Censorship offices

Valencia For the entire war: Vigo From September 1936:
• International Telephone • International Cable
• International Cable
• Short-Wave

International Radio
Broadcasting

• Foreign News
Censorship offices

Barcelona Until January 1939: Burgos For the entire war:
• International • Foreign News

Telephone Censorship offices
• International Cable
• Short-Wave

International Radio
Broadcasting

• Foreign News
Censorship offices

Bilbao Until June 1937: Malaga From February 1937:
• International Cable • InternationalCable
• Foreign News

Censorship offices
Malaga Until February 1937: Zaragoza From September 1936:

• International Cable • Foreign News
Censorship offices

Bilbao From June 1937:
• International Cable

Barcelona From February 1939:
• International

Telephone
• International Cable
• Short Wave

International Radio
Broadcasting

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Radio was the newest technology on the scene. Indeed, the Spanish Civil War
has been labelled the first ‘radio war’ because it was the first conflict where the
technology had a significant impact as a means of information transmission and
of mass communication (Davies, 1999). However, the significance of radio mainly
resided at local level.6 For example, wireless telegraphy alerted sailors of the
rebellion and prevented the navy from falling under insurgent control but it was
never a significant means for the transmission of international journalists’ copy
during the war.7 This was because of its unreliability over long distances and the
concerns of authorities on both sides to avoid the unregulated transmission of
information from their zones of control. In terms of broadcast programmes, the
Republic transmitted foreign language programmes from Barcelona and Madrid
throughout the war, recruiting help from volunteers from the International
Brigade and, occasionally, foreign correspondents. But even those involved in
these broadcasts remained uncertain about how clearly they were received
 overseas and whether they attracted an audience (Graham, 1999: 49). The
Nationalists’ international broadcasting was principally organised through The
Radio Club of Tenerife, based in the Canary Islands, which was unreliable
and often needed supplementing with amateur radio transmissions (Davies,
1999: 493).

The details in Table 2.1 reveal four points about the distribution of interna-
tional communication resources in Spain during the war. First, the Republican
side had considerable advantages over the insurgents at the outset. They con-
trolled two of the three main international cable heads in Bilbao and Malaga, had
the most powerful radio transmitters and also sole access to the international
telephone lines. It took several weeks for the Nationalists to get the cable head at
Vigo operational which meant that, at the start of the war, foreign news reports
had to be couriered by car to France, Gibraltar and Portugal for dispatch (Davis,
1940: 154). The Republic also had advantages in its mail services. As Robert
Shelley explains, apart from controlling the main international mail routes:

[t]he Republicans, because they possessed the printing works at Madrid
and large supplies of stamps, were not philatelically embarrassed. Not so
with the Nationalists, who in many cases had to improvise. It is not uncom-
mon, therefore, to find during the early part of the war that some covers
had the ‘Mayoral mark’ and words to the effect: ‘I certify that there are no
stamps, (signed) the Mayor.’ (1960: 1)

Second, the transmission advantages of the Republic eroded as the war pro-
gressed. In December 1936, the headquarters of the new Nationalist radio
network, Radio Nacional de España, based in Salamanca, took delivery of a 20kW
transmitter from Germany, which meant Nationalist broadcasts could be heard
clearly across Spain for the first time (Thomas, 2003: 504). This capacity was
enhanced further by their acquisition of a 30kW station in Zaragoza the follow-
ing year (Davies, 1999: 484). By mid 1937, the international cable facilities in
Malaga and Bilbao were also in Nationalist hands, with their tie-ups to Italcable
and Eastern Cable Services.

20 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Third, despite these changes, the Republic retained significant advantages in
telecommunication throughout the conflict because of the Nationalists’ failure to
capture any international phone lines in Spain until the last months of the war.
Telephony was a superior technology to wireless and cable telegraphy for a
range of reasons. It was a far more stable and reliable means of transmission
(Knoblaugh, 1937: 133). It offered the opportunity for verbal communication,
thereby avoiding the labour intensive and time-consuming tasks of encoding and
deciphering messages in Morse code. It was far cheaper on a word-cost basis than
cable and offered the potential for greater freedom of expression.8 It could also
be used for telegraphy. However, the principal advantage of telephony was the
speed with which information could be dispatched. Telephone contact provided
instantaneous communication between journalists in the field and their news-
rooms, whereas telegraphic contact involved substantial time delays (see Bolín,
1967: 221).

Fourth, the mechanisms for the censorship and dispatch of foreign corre-
spondents’ copy were more closely integrated in the Republican sectors, which
further increased the efficiency of their international news management. In
Madrid, foreign journalists, censors and telephonists all worked in the impos-
ing Telefónica building. Built in 1929, it was the city’s first skyscraper and its
location at the top of the Gran Via provided an excellent view of the front lines
to the west and protection from Franco’s artillery. In Barcelona, too, journal-
ists and censors worked in close proximity in the Telefónica building. In con-
trast, the Nationalists’ international press and censorship offices were distant
from the international dispatch points, which meant they depended on local
telegraphy and telephone services that were notoriously unreliable and added
further delay to international news flows from Franco’s Spain (Bolín, 1967:
221). To give an example, in March 1937, Ralph Deakin, the foreign news
editor of The Times conducted an internal audit of the thirty-two cables sent
by the paper’s main correspondent in the Nationalist zone between 22
February and 5 March 1937. The results showed the cables took an average of
eleven hours to reach the news desk in London. Deakin initially surmised that
the Nationalist censors were obstructing their dispatch, but eventually con-
cluded that it was the inefficiency of the land connections that was the major
reason for the delays (Deakin Papers, The Times Newspaper Limited Archive
(TNL Archive), March 1937).9

One of the solutions used by foreign correspondents to deal with the limited
international communication facilities available in Spain was to travel over
 surrounding borders to transmit copy from France, Portugal, Gibraltar and
Tangiers. Indeed, this was the only means of transmitting copy during the earli-
est stages of the war (Fernsworth, 1939; Delmer, 1961) and journalists contin-
ued to exploit the opportunities for sending uncensored copy throughout the
war. However, authorities on both sides moved quickly to regulate over- the-
border communication and this was just one aspect of the controls they imposed.
It is to these matters that the discussion now turns.

the ground rules 21

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



22 british news media and the spanish civil war

The Telefónica building, Madrid

Built in 1929 by Compañía Telefónica de España (CTNE), a subsidiary of International
Telephone and Telegraphy (ITT), this was one of only three international telephone
exchanges in Spain during the Civil War. It became a crucial hub in the dissemination

of news from the Republic internationally.

A postcard from Barcelona, February 1937

The full text reads: 

I forgot to mention the radio in my letter. Do you listen in to Radio Barcelona every evening? The
English broadcast is done by a friend of mine. Tell me what the reception is like. And what do you

think of the stuff they broadcast?

The Spanish Civil War has been called ‘the first radio war’ but radio played only a
minor role in international communication and publicity.

(F
ro

m
 th

e 
au

th
or

’s
 o

w
n 

co
lle

ct
io

n.
)

(F
ro

m
 th

e 
au

th
or

’s
 o

w
n 

co
lle

ct
io

n.
)

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Nationalist news management

A considerable amount has been written about the policies and personali-
ties involved in Franco’s news management. Much of it was published during
the war and its immediate aftermath in the personal testimonies of journal-
ists who experienced these controls directly (for example, Cardozo, 1937;
Davis, 1940; McCullagh, 1937; Cowles, 1941; Whitaker, 1943; Knickerbocker,
1936). These accounts have, in turn, provided the foundation for historical
reviews of this subject (see, for example, Southworth, 1977: 45–59; Preston,
2004).

Although the eyewitness testimonies of the foreign correspondents in
Nationalist Spain provide valuable insights, they have limitations when taken in
isolation. The tour of duty for a journalist in Franco’s Spain was typically
shorter than for their colleagues in the Republic partly because of the propen-
sity of the Nationalists to expel foreign correspondents on the slightest of pre-
texts and partly because the pressures of working in a controlled and often
intimidating environment.10 Thus, many accounts offer only brief snapshots of
the Nationalist arrangements rather than lengthy perspectives. Furthermore,
most journalists’ accounts describe arrangements for the first year of the
conflict, which invites a presumption, but not a demonstration, that news man-
agement remained constant throughout the conflict. However, if one looks
closely at the specific temporal location of foreign journalists’ written testimony,
it is clear that there were three distinct phases to the foreign news management
of the Nationalists.

Phase 1: confusion (July–September 1936)

The first phase was the briefest in duration and was a period where the supervi-
sion and censorship of international media activity was weak and disorganised.
Once the borders were opened, foreign journalists made regular and unsuper-
vised forays into Nationalist territory from France, Gibraltar and Portugal and
were free to return to send their uncensored reports.11 Sefton Delmer of the
Daily Express, Louis Delapreé of Paris Soir and Hubert Knickerbocker of the
Hearst Press chartered a plane and landed in Burgos without even knowing who
controlled the city. Although arrested on their arrival, they were allowed to
remain to report the rapidly developing events. Delmer recalled:

Delapreé and I went into it in a spirit of whoopee that first day while
Knickerbocker was away in Bordeaux transmitting our dispatches. We had
no passes, no papers of any kind from the army. We were supposed to stay
in our hotel. Instead we hired a taxi in Burgos and told the man to drive us
up the road to Madrid. ‘Arriba España!’ we roared, waving our straw hats
to everyone we met, including the men on the road blocks. And the sen-
tries thinking we were señorito volunteers shouted back ‘Arriba España’
and waved us through. It was wonderful fun. (1961: 275)

the ground rules 23

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



The laxity of this situation revealed the confusion and chaos of the first weeks
of the rebellion, when it became apparent that the coup had failed. As discussed,
the rebels had not anticipated the need to explain themselves and the absence of
any co-ordinated system of press accreditation and supervision was symptomatic
of their broader failure to develop contingency plans to deal with communica-
tion matters.

Phase 2: control (October 1936–late 1937)

Inevitably, this situation did not last. As the insurrection developed into a pro-
tracted conflict, the Nationalist leadership began to appreciate the need for
effective control of foreign journalists. As one military officer put it to Frances
Davis of the Daily Mail, ‘[t]he press will have their place in the war but they will
not move as they want. They will move as the army says they may. They will no
longer cross the frontier carrying stories that are not permitted’ (1940: 98; see
also Knickerbocker, 1936: 50).

A particularly significant figure in this imposition of control was Luis Bolín.
Prior to the war, Bolín had been London correspondent for the Spanish monar-
chist daily ABC. He was one of the conspirators who organised for a plane to be
flown from Croydon airport to deliver Franco and General Emilio Mola from the
Canary Islands to Spanish Morocco in preparation for the revolt. In the first few
weeks of the war, Bolín was based in Seville with General Queipo de Llano and,
despite ongoing uncertainties about the leadership of the rebellion, he urged that
tighter and more effective press controls be imposed urgently:

I spoke to General Franco. Unless we acted promptly to establish our case,
I said, the blame for what was happening might eventually fall on us . . .
Meanwhile, not all correspondents attached to us were submitting their
writings to censorship, as is customary and usual in all wars. In certain
cases we could not even find their contributions in the papers they
allegedly represented, which were printing stories with the dateline
‘Seville’ signed by names we had never heard of. It took time to sift cre-
dentials, the genuineness of which could not be doubted, from others,
undoubtedly false, but we got to know that some of these journalists, after
spending a few days with us, were taking advantage of the freedom which
they enjoyed to file their pieces under other names in Tangier or Gibraltar,
with complete disregard for the rules of fair play. I recalled the restrictions
imposed on War Correspondents with the British during World War I.
Measures similar to these, though far less strict, were rapidly introduced,
and in Seville a Press Office was established, which I directed for a brief
period. (Bolín, 1967: 186–7)12

In October 1936, Franco gained uncontested command of the rebellion. He
moved his general headquarters to the Episcopal Palace in Salamanca and
appointed General José Millán Astray as head of La Oficina de Prensa y
Propaganda (The Office for Press and Propaganda), which was also located in

24 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



the building.13 Millán Astray was already renowned as founder of the Spanish
Foreign Legion and had lost an arm and an eye during military campaigns in
Spanish Morocco in the 1920s, where his ruthlessness and fanaticism had started
to coalesce into a distinctive ‘ideology of death’ that proved influential in shaping
right-wing military conceptions of national identity during that period (Jensen,
2002: 147). Millán Astray was fiercely loyal to Franco and gave full vent to his
enthusiasm and belligerence in his role as propaganda chief. He harangued and
bullied the foreign press contingent on regular occasions and encouraged his
senior press officers to do likewise. Bolín was placed in charge of the Nationalists’
foreign press bureau and was bestowed with the honorific title of Captain of the
Legion; and Captain Gonzalo de Aguilera, a retired cavalry officer and wealthy
landowner, became a prominent figure in the organisation of foreign press rela-
tions in Northern Spain, working under General Mola’s staff.

Both men shared Millán Astray’s extreme and reactionary views and their free
articulation of these opinions shocked many of the foreign correspondents under
their supervision. Noel Monks, correspondent for the Daily Express, witnessed
Bolín spit on the corpses of executed Republican prisoners on several occasions,
disdaining them as ‘Reds’ and ‘vermin’. Monks concluded that Bolín ‘had a cruel
streak in him that was essentially Spanish’ (1955: 73). Aguilera famously bragged
to international journalists that he had shot six of his workers on the day the
rebellion occurred ‘pour encourager les autres’. John Whitaker, correspondent
for the New York Herald Tribune, recollected several others of Aguilera’s more
memorable statements:

‘We have got to kill and kill and kill, you understand’ . . . ‘You know what’s
wrong with Spain?’ Aguilera used to demand of me. ‘Modern plumbing!
In healthier times – I mean healthier times spiritually, you understand –
plague and pestilence could be counted on to thin down the Spanish
masses.’ . . . ‘It’s our program, you understand, to exterminate one third
of the male population of Spain. That will purge the country and we will
be rid of the proletariat.’ (1943: 108)

Similar sentiments were also voiced by other Nationalist press officers –
indeed, correspondents soon realised that these opinions were entirely typical of
the officer classes on the Nationalist side (Preston, 2004). Noel Monks noted how
openly officers boasted ‘of what they’d done when they took over from the Reds.
But they weren’t atrocities. Oh no, señor. Not even the locking up of a captured
militia girl in a room with twenty Moors. No, señor. That was fun’ (Monks, 1955:
79). However, this candour was intended for private consumption only as jour-
nalists were prohibited from making any reference to these views or actions in
their editorial copy (ibid.).

Consideration of the major personalities involved in Nationalist news man-
agement is important because it demonstrates how this activity was rooted in a
military culture that was instinctively suspicious and antagonistic towards jour-
nalists. Of the senior press officers, only Bolín had any previous journalistic expe-
rience which he chose to play down, revelling instead in his faux military status,

the ground rules 25

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



which invited derision from genuine soldiers and foreign correspondents alike.
Foreign journalists were expected to work in the service of the Nationalist
authorities and convey their propaganda uncritically. Legitimate journalistic
inquisitiveness was readily cast as espionage and independence of thought and
action construed as insubordination – both heinous sins to the military mindset.
The new stringent restrictions aimed to control these aspects. As René MacColl
of the Daily Express recalled:

A new British correspondent turned up from London and requested cre-
dentials. The suspicious Franco H.Q. man subjected him to a long ques-
tionnaire. Finally, the Englishman produced a letter from his head office,
which set forth his qualifications. The letter described him as being a
‘strictly objective reporter’. When he came to this passage, the Franco
official started and looked up in horror. ‘Objecteeve!’ he cried. ‘But that is
inadmissible!’ Those who were not with Franco were against him. (1956:
82–3)

Once the cable head at Vigo became operational in late August 1936, corre-
spondents were discouraged from couriering their copy by hand for transmission
at locations beyond the Nationalists’ control. Although they could never com-
pletely stop this outlet, copies of international papers were scoured to identify
any transgressions and transgressors. Strict censorship rules were imposed
 forbidding any reference to the presence of German and Italian forces or
Nationalist atrocities. At times, the authorities could display a neurotic sensitiv-
ity about the nature of their representation. For example, Sefton Delmer of the
Daily Express was expelled from the Nationalist sector in October 1936 because
of a story he filed about a civilian plane that had been mistakenly fired upon by
anti-aircraft gunners as it approached Burgos. He reported that the British pilot
only became aware of the danger after he landed which, in the Nationalists’
opinion, both encouraged aerial attacks on Burgos and made their air defences
seem inefficient.14

Strict accreditation of foreign journalists was also introduced.
Correspondents could no longer gain retrospective permission for their presence
and were required to obtain clearance formally from Franco’s representatives
located on the Spanish borders. Journalists could be denied accreditation for a
range of reasons. Any evidence that a correspondent had previously visited the
Republican sector was normally sufficient grounds for a refusal, although some
correspondents – Virginia Cowles and Denzil Batchelor, for example – managed
to get around this prohibition (see Cowles, 1941; Batchelor, 1961). The
Nationalists also began to proscribe news organisations deemed unsympathetic
to their cause. For instance, in the earliest days of the war Arthur Koestler had
interviewed General Queipo de Llano in Seville on behalf of the News Chronicle
but, in October 1936, Bolín rejected the paper’s request for permission to send a
further representative and threatened that, if one of their correspondents was
found in Nationalist  territory, ‘it would be the worst for him’ (Weaver, 1939: 111).
Other liberal papers that were banned included the Manchester Guardian and the

26 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Chicago Daily News. The consequences for entering Nationalist territory
without official clearance could be severe, even for those sympathetic to Franco.
For example, Hubert Knickerbocker of the Hearst Press reported extensively
from the Franco’s side during the first months of the war and wrote approvingly
of the Nationalists’ cause (see Knickerbocker, 1936) but this did not prevent his
imprisonment when he was caught entering Northern Spain without authorisa-
tion in early 1937 (Preston, 2004: 299).

Gaining entry was just the first barrier. There were no blanket passes for
foreign correspondents and every major trip required special permission from
the military authorities specifying points of departure and destination. Many
journalists became extremely frustrated at these bureaucratic procedures and the
amount of time they wasted chasing paper, getting nowhere (see Davis, 1940:
130–1, 165, 171; McCullagh, 1937: 111–12; Cardozo, 1937: 220–1).

The Nationalists authorities not only sought to control what journalists said
but also what they saw. Even when permission was granted, foreign correspon-
dents were not allowed to travel unchaperoned. The fact that so few Nationalist
press officers feature so frequently in so many journalists’ accounts reveals the
strict pool system that was introduced. Foreign correspondents were billeted
around the main Nationalist press offices in Salamanca, Burgos, Seville, Vitoria
or Zaragoza and their visits to the front were collective affairs led by press officers

the ground rules 27

A Nationalist press tour, Northern Spain, September 1936

After an initial chaotic period, a strict censorship regime was introduced by Nationalist
authorities and foreign correspondents were only permitted to go to the front on
collective visits organised and chaperoned by Nationalist press officers. Harold

Cardozo, Special Correspondent for the Daily Mail is third from the left and Frances
Davis (the Daily Mail and Chicago Daily News) is fifth from the left.

(R
ep

ri
nt

ed
 w

ith
 th

e 
pe

rm
is

si
on

 o
f t

he
 e

st
at

e 
of

 F
ra

nc
es

 D
av

is
 C

oh
en

.)

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



who arranged transportation, offered translation support and censored their
copy. These trips were often anodyne exercises involving tedious journeys,
although Aguilera in particular gained a reputation for recklessness in approach-
ing the front which meant that the correspondents in his company often saw
more of the action than they were prepared for or comfortable with. On 31
December 1937, three journalists’ luck ran out on a Nationalist press visit to the
front at Teruel when their car was hit by shrapnel from a Republican shell. The
blast killed Bradish Johnson of Newsweek outright and mortally injured Richard
Sheepshanks of Reuters and Edward Neil of the Associated Press. Kim Philby,
who was then Nationalist correspondent for The Times, escaped with minor
injuries.

The intimidation of foreign journalists was systemic in the Nationalist sector
during this period. Threats ranged in severity from reprimands to execution
threats, expulsions, imprisonment and worse (Millán Astray encouraged his
press officers to threaten to shoot correspondents who transgressed rules). In the
early days of the war, Guy de Traversay, correspondent of L’Intransigeant, was
killed in Nationalist-held Majorca and several other journalists nearly shared his
fate. In September 1936, René Brut of the Pathé Gazette was imprisoned for
three weeks after pictures were released of the Nationalist massacre at Badajoz.
Bolín repeatedly threatened to shoot him but was unable to prove that Brut was
responsible for the footage (he was). The following month, Denis Weaver of the
News Chronicle, ‘Hank’ Gorrell of the United Press and James Minifie of the New
York Herald Tribune inadvertently strayed from Republican territory and were
captured by Nationalist forces. For several days, they too feared execution but
were eventually ejected over the French border. The most notorious case
involved the imprisonment of Arthur Koestler in early 1937. Koestler and Bolín
had met earlier in the war in Seville, before Koestler was forced to flee after being
spotted by an ex-colleague from a German newspaper who denounced him as a
Communist. Bolín said he would shoot Koestler should they ever meet again and
fate delivered this opportunity when he arrested Koestler as the Nationalist
forces entered the Malaga. The presence of another British national at the scene
stayed his hand but Koestler was imprisoned for several months afterwards and
only escaped execution after concerted international pressure.

The intimidation of journalists was not restricted to those working in areas
under Nationalist control. In late 1936, Franco issued a decree that any journal-
ists who had reported from the Nationalist side ran the risk of execution if they
were subsequently captured on the Republican side (editorial department memo,
Reuters, 4 May 1937, Christopher Holme’s Personnel File, the Reuters Archive).
Specific personal threats were also made to individual journalists working in the
Republican sectors. In November 1936, Lester Ziffren, Madrid correspondent
for United Press, reported that Franco’s forces failed to capture the capital
because of weaknesses in their military intelligence. A month later, he was
informed by his London office that Franco had told the UP representative in
Salamanca that he would be ‘taken care of ’ once they captured Madrid (Wurtzel,
2006). Similar threats were issued to Ernest de Caux, the Madrid correspondent

28 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



of The Times, Christopher Holme of Reuters, George Steer also of The Times and
Noel Monks of the Daily Express.

Holme, Steer and Monks were specifically targeted because of their involve-
ment in the international controversy caused by the destruction of the Basque
town of Guernica by Luftwaffe pilots on 26 April 1937. All three journalists were
dining in nearby Bilbao when news came through of the attack in the early
evening, and, accompanied by Mathieu Corman, correspondent of Ce Soir, they
rushed to the scene to find the town still ablaze. On returning to Bilbao they
immediately filed accounts of what they witnessed and their interviews with

the ground rules 29

Catastrophe at Caude

On 31 December 1937 a car carrying foreign journalists on a Nationalist press tour
was hit by artillery fire. Richard Sheepshanks of Reuters (top left), Edward J. Neil

of Associated Press (top middle) and Bradish Johnson of Newsweek (top right)
died of their injuries. Kim Philby of The Times (not pictured) escaped with

minor head injuries.

(R
ep

ro
du

ce
d 

w
ith

 th
e 

pe
rm

is
si

on
 o

f t
he

 R
eu

te
rs

 A
rc

hi
ve

)

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 survivors and identified German aviators as responsible for the attack. Their
reports appeared in the later editions of the British newspapers on 28 April 1937
and caused an immediate international outcry. George Steer’s account in The
Times was particularly influential because of the authoritative international status
of the paper and the fact that the article was reprinted in The New York Times, a
title of equivalent repute.

It is clear that the Nationalists were unprepared for the ‘world wide eruption
of indignation caused by the original news stories’ (Southworth, 1977: 32), no
doubt assuming that their tight control of the activities of foreign correspondents
in the region would prevent any coverage of what was originally deemed a very
successful military exercise. However, they had not bargained for the presence of
the British and Belgian journalists in Bilbao and, although it may seem distaste-
ful to refer to such an iconic atrocity as a ‘media event’, that is precisely what it
was. As Southworth notes, had it not been for the chance witness of these inter-
national journalists:

the Guernica story the world knows would never have existed. There
would have been delayed news stories; the press services from the frontier
would have sent their telegrams, but the story would never have had the
same impact . . . The bombing of Guernica was a lot like the tree that falls
in the forest. If nobody hears it fall, does it make any noise? (ibid., 374)

Bolín was the main architect of the Nationalists’ response to the escalating
diplomatic storm and its contradictions belied the haste of its construction. At
first, it was claimed that no Nationalist planes had flown on the day of the attack
due to bad weather but this assertion was dropped when it became clear that
many had witnessed substantial air activity on that day. It was then conceded that
some Nationalist planes had bombed the town but that these were attacking legit-
imate military targets and had not been responsible for the devastating
conflagration in the town centre. Nationalist estimates of the proximity of their
forces to the town at the time of the attack were adjusted from fifteen kilometres
to six kilometres, to increase the plausibility of this new emphasis on the town’s
military significance. The crux of the Nationalists’ defence, however, remained
constant throughout. This was that the town was burnt to the ground by retreat-
ing Republican forces, replicating the destruction of Irun by Anarchist forces
earlier in the Basque offensive. As soon as Guernica fell to Nationalist forces,
select groups of foreign journalists were given guided tours of the town, closely
chaperoned by Aguilera, and some of their censored dispatches lent support to
the Nationalists’ version of events by raising the possibility that the aerial attack
had not been the principal cause of the destruction.

A lengthy cablegram sent by Bolín to Franco’s representative in London on
23 May 1937, which, until recently, was held in the archives of the Cervantes
Institute in London, provides further insight into how he elaborated the defence
over the following weeks. The cable claimed to represent both elite and general
Nationalist opinion and Bolín urged that it be circulated as widely as possible. It
began with a denial of the presence of any foreign troops in Nationalist territory

30 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



and expressed concern at the ‘GULLIBILITY [of] PUBLIC OPINION’. Bolín
claimed confidently that the ‘GUERNICA MYTH HAS NOW BEEN
BURIED ABROAD AND FRAUD PRACTISED ON HONEST FOREIGN
OPINION BY MERCENARY JOURNALISTS SHOWN UP STOP
NUMEROUS AUTHORITATIVE FOREIGNERS NOW HAD TIME
EXAMINE RUINS GUERNICA ESTABLISH TOWN WAS DELIBER-
ATELY BURNT’. The cable then referred to Republican attacks on civilian
areas, including the shellings of Zaragoza, Cordoba and Toledo, which failed to
excite equivalent media outrage. It continued:

LATEST OUTRAGE DASH WHICHLL PROBABLY BE
PATIENTLY WITNESSED BY SAME FOREIGN OPINION WHICH
EXALTEDLY PROTESTS AGAINST MYTHS AND LEGITIMATE
ACTS WARFARE DASH IS BOMBARDMENT GIRLS SCHOOL AT
PAMPLONA WHERE THREE GIRLS KILLED.

The cable concluded:

PUBLIC OPINION NATIONAL SPAIN PERPLEXEDLY ASKS
WHETHER ABROAD THERES TENDENCY ACCEPT ANY BASE-
LESS CALUMNY SPREAD BY RED PROPAGANDA WHETHER
ABROAD THERES INABILITY DISTINGUISH LIES FROM
TRUTH WRONG FROM RIGHT STOP

The reference to ‘mercenary journalists’ is significant as it shows how the
Nationalists sought to defame the reputations of the journalists who had first
reported the attack on the town as well as to intimidate them. Noel Monks was
condemned by Bolín as a drunkard, despite being teetotal, and a regrettable error
in the Reuters newsroom in London gifted the Nationalists an opportunity to
question Holme’s credibility. On 29 April 1937, Reuters filed a further report
from Holme rebutting Nationalist denials of the attack in which he identified the
types of German aircraft involved (Heinkel He-111 and Junkers Ju-52 bombers
and Heinkel He-51 fighters). Unfortunately, a subeditor misread these as indi-
cating the number of planes. As Holme’s namesake explains:

The mistake was corrected within an hour but it was nonetheless a gift to
the German Press. The Frankfurter Generalanzeiger called Holme an idiot
and the Nazi Völkischer Beobachter called for his dismissal claiming he was
in the direct pay of the Bolshevists. (Holme, 1995: 275)

In addition to this, Nationalist sources told the British ambassador in Hendaye
that Holme had fought for the Basques in the last phases of the battle for Bilbao.
According to Reuters’ own report of the claim:

The ambassador emphasized that he could not control the truth of this
report, but he felt bound to pass it on for the information of the Foreign
Office and ourselves, as Holme being already far from persona grata to
General Franco, such conduct on Holme’s part, if true, would doubtless

the ground rules 31

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



lead to a disagreeable incident, were he to fall into the insurgents’ hands.
The Foreign Office suggest we should warn Holme to be careful. (Foreign
Office Report, 22 June 1937, Holme Personal File, the Reuters Archive)

But the main journalist the Nationalists sought to discredit was George Steer
of The Times and the smears against his integrity, frequently championed by
Franco-supporters based in Britain, continued for years. In 1939, he took legal
action against an author who claimed that he had only been a minor freelancer
with The Times when he filed his Guernica report and that he had been sacked
because of the report (see Rankin, 2003: 142–7).

Phase 3: conciliation (mid 1937 to April 1939)

The months after the Guernica controversy there was an intensification of
significant changes in Nationalist news management that had first became appar-
ent at the start of 1937 with the deposition of Millán Astray as head of the
Propaganda and Press department.15 As the Basque offensive concluded in mid
1937, Aguilera became sidelined and Bolín fell into active disfavour with his
political superiors. In June 1937, he was sent to London and had three meetings
with the foreign news editor of The Times in which he denied making any threats
against the newspaper’s Madrid correspondent, Ernest de Caux. When
informed of this, de Caux replied to the foreign news editor:

What you say about Bolín is most interesting and not a little intriguing. Do
you know that he was finally turned out of Salamanca, given £300 and told
to go and travel the world? Nobody there wants to see him again. It was
not easy to get rid of him.’ (letter from Ernest de Caux to Ralph Deakin,
15 June 1937, Deakin Papers, TNL Archive)

The sidelining of these controversial figures reveals Franco’s growing appre-
ciation that their actions and rhetoric were bringing the Nationalist cause into
disrepute (Preston, 1993: 190). Around this time, a pamphlet was published in
Britain that highlighted the plight of ‘Foreign Journalists Under Franco’s
Terror’ (‘A Journalist’, 1937). The author, ‘a bona fide journalist’ whose
anonymity spoke of the culture of intimidation that existed, catalogued the
humiliations and threats meted out to foreign journalists by the Nationalist
authorities and Bolín in particular during the first year of the war. Bolín’s repu-
tation suffered further damage as the international scandal about Guernica
 persisted and his role in Koestler’s detention and death sentence became inter-
nationally publicised. Around the same time, Hubert Knickerbocker of the
Hearst Press exacted revenge for his detention by the Nationalists by publishing
an article in the Washington Times that outlined the extremism and bigotry of a
‘Captain Sanchez’, a thinly disguised reference to Aguilera, whom he blamed for
his incarceration. The article was quoted in detail in the US congress in May
1937 and represented ‘a significant propaganda blow against the Francoists,
coming as it did shortly after the bombing of Guernica’ (Preston, 2004: 299).

32 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



The new personnel who assumed control of the Nationalists’ press and pro-
paganda operations in Salamanca were different characters from their predeces-
sors. Pablo Merry del Val was promoted to head of Propaganda and Press and,
as the Oxford-educated son of a senior diplomat, he conveyed an altogether more
urbane impression, although the whiff of menace remained. Alan Dick of the
Daily Telegraph recalled his first meeting with him in July 1937:

Outwardly he was the complete Spanish aristocrat. A stiff red Requete
beret – insignia of the Royalists of Navarre – sat like a pancake on his small,
oiled head. His lean face rarely abandoned its expression of tolerant
hauteur. His voice was clipped and precise. ‘I think we understand one
another,’ he said as we paced slowly round the external balcony overlook-
ing the academy quadrangle. The voice was friendly, but the words
sounded to me remarkably like a threat. I could imagine the friendliness
fading abruptly if we ever failed to ‘understand’ one another. (1943: 109)

Other new appointments in the Nationalists’ press operations during this period
included Manuel Arias Paz and Francisco de Buis, editor of the Spanish news-
paper El Debate.

The promotion of individuals with more diplomatic demeanours marked a
distinct shift away from the rigid militarism evident in the previous phase and a
greater willingness to accommodate the professional needs of the foreign jour-
nalists. For example, Bolín’s visit to The Times in June 1937 was followed soon
after by a visit from Arias Paz, who replaced Vicente Gay as the head of the
Delegation of Press and Propaganda, which was responsible for controlling print
and broadcast media within Spain (Southworth, 1977: 33). Whereas Bolín’s
attempts to build bridges with the paper amounted to little more than blatant lies
about his earlier actions, Arias Paz offered some significant concessions and reas-
surances on the part of the Nationalist authorities. Further details of the meeting
were included in a letter sent by the acting foreign news editor in Deakin’s
absence to the paper’s Madrid correspondent:

He was obviously anxious to do anything he could for The Times. He indi-
cated that Salamanca would not object to your remaining in Madrid ‘after
it fell’, if your messages until then had been ‘objective’. They were quite
willing to understand the limitations that the Madrid censorship would
impose. I pointed out that if they wanted to get an idea of what your mes-
sages from Madrid would be like they might as well look back and see what
they had been like. The Director of the Salamanca Press Bureau then
admitted he had never read any of your uncensored dispatches. I immedi-
ately sent for the cuttings book and showed them to him and it was almost
impossible to get him out of the building.’ (letter from Burn, the acting
foreign news editor, to de Caux, 4 July 1937, de Caux Papers, TNL
Archive)

A symbolic example of the Nationalists’ less confrontational approach to
foreign journalists came in their response to the death of Richard Sheepshanks,

the ground rules 33

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Edward Neil and Bradish Johnson on an official press tour of the front at Teruel
on New Year’s Eve 1937. Whereas months before Bolín and Aguilera had
been freely threatening to execute foreign journalists, La Oficina de Prensa y
Propaganda provided a detailed ten-page report of the incident and the medical
treatment given to Neil before he succumbed to his injuries. Merry del Val per-
sonally escorted Sheepshanks’s coffin over the French border and Kim Philby of
The Times, the only journalist to survive, received a medal from Franco.16

In noting the emergence of a more conciliatory approach to the foreign
media, it is important not to overstate the changes. Essentially, these repre-
sented a shift in style rather than content. The censorship restrictions remained
in place, journalists were still chaperoned and their movements continued to be
restricted. They could also be debarred on the flimsiest pretexts. For example,
Hessell Tiltman of the Daily Express arrived in Zaragoza in December 1938 but
was prevented from witnessing the Nationalists’ entry into Barcelona and
accompanying their advance to the French border. He was then summarily
expelled and only received an explanation from Franco’s envoy when he arrived
in France:

‘My government instructs me to inform you that they have no complaint
to make concerning your personal conduct in Nationalist territory. Nor
with any of the despatches you have written. Apparently the difficulty
arose owing to something published in your paper from another source for
which, of course, we had to hold you responsible. Burgos desires me to
state, further, that if you will sign a written statement guaranteeing not
to write anything for the Daily Express, you may at once be readmitted to
Spain.’ (quoted in Tiltman, 1940: 187)

Republican news management

Whereas, in the Nationalist sector, foreign correspondents were barely tolerated,
in the Republic, they were encouraged. As noted, to some extent this accommo-
dation was necessitated by the material needs of the loyalists and their recogni-
tion that the recruit of international support would be essential for resisting
Franco and his Italian and German allies. However, this greater receptivity also
revealed the political sensibilities and professional background of major
figures in the administration, particularly during the early part of the war. As
Southworth comments:

Despite the discontent expressed by certain correspondents concerning
the conditions of work and the censorship rules in the Republican zone,
relations between the foreign reporters and the Republican authorities
were much closer than those between the foreign pressmen [sic] and the
Nationalists. Men in the Spanish government like Alvarez del Vayo, Pietro,
Zugazagoitia, and others were former newspapermen themselves and
sympathized with the problems of the press. (1977: 54)

34 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



The greater acceptance of journalists’ presence and needs in the Republican
sector manifested itself in several ways. Journalists were granted more freedom
of movement than they were in the Nationalist zones. Although salvoconductos
were required, their monitoring and use was often haphazard. Virginia Cowles,
who was a freelance journalist working for The New York Times and The Sunday
Times, was surprised by the ease with which she was able to visit the military
front at Madrid in April 1937:

Although journalists were supposed to get a proper authorization, few of
the Spanish sentries could read and almost any bit of paper (no matter how
far out of date) would do. When you wanted to go to the front, you just got
into a car and went. (1941: 21)

Foreign journalists were not routinely accompanied by press officials on their
news-gathering trips and there was no formal pooling system. When journalists
worked together, as they often did, it was out of choice as they engaged in the kind
of ‘relations of mutual benefit’ so frequently noted among specialist correspon-
dents (Cottle, 2007: 9). One factor that encouraged such collectivity was the limited
availability of cars and petrol which hindered the mobility of the foreign press
corps. The Republican authorities provided press cars and chauffeurs but demand
always exceeded supply and many journalists became extremely frustrated at the
way these resources were reserved for the more senior and sympathetic corre-
spondents (Herbst, 1991). However, differential allocation of this kind was
inevitable given the severe transport and petrol shortages in the Republican
sector.17

The Republic was also willing to tolerate journalists who had reported from
Nationalist sectors and representatives from newspapers ideologically antipa-
thetic to their cause. For example, journalists from the Daily Mail were present
in the Republic throughout the war, despite the paper’s ardent support of the
Nationalist rebellion and uncritical reproduction of their atrocity propaganda
during the early stages of the war. Some foreign journalists, particularly those
with strong personal and political affiliations to the Republican cause, found this
indulgence bewildering. Claud Cockburn, who reported the war for the Daily
Worker under the byline ‘Frank Pitcairn’, described the bemusement of a
Republican press officer at the publication of a string of specious atrocity stories
in the British press:

Like innumerable Spaniards on the Government side who ought to have
known better – it was one of their great weaknesses – he found it quite
impossible to take the British right-wing newspaper propaganda seriously.
He shrugged and laughed ‘Funny people,’ he said, shaking his head and
re-reading the newspaper story in front of him, ‘Very funny people.’
(Pitcairn, 1936: 65–6)

Republican news management was also more internationalised in its structure
than that of the Nationalists. Scores of foreign volunteers were involved directly
in Republican propaganda activity – sometimes to such an extent that their

the ground rules 35

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



involvement occasionally caused a degree of local resentment. As Constancia de
la Mora, a senior Republican censor who worked for the Foreign Press Bureau of
the Republic, retrospectively remarked:

Our office was over-run with well-meaning foreigners of distinguished
reputation who had come to help us counteract the campaign of lies and
slander the British Foreign Office and the Nazis were spreading about the
Spanish Government. Actually, we needed no outside advice. (de la Mora,
1939: 285–6)

Foreign volunteers were also involved in censoring journalists’ copy, which
proved an effective means of preventing foreign correspondents from using slang
phrases and colloquialisms to evade censorship. Republican press provision also
extended physically beyond Spanish borders. For example, the press office of the
Spanish Embassy in London provided a considerable amount of pamphlets and
briefings promoting the Republican case throughout the war (see, for example,
de los Rios, 1937). In Paris, the Agence Espagne was created as a pro-Republican
news service and it recruited the services of several renowned foreign corre-
spondents, including Claud Cockburn, Arthur Koestler, John Langdon-Davies
and William Forrest.18 Although a front organisation for the Comintern and con-
stituted by international sympathisers, the Spanish news agency worked closely
with the Republican authorities and, in 1937, Rubio Hidalgo, Chief Censor and
Head of the Foreign Press Bureau in Valencia, went to Paris to work within it.

Of course, foreign journalists were not given carte blanche in the Republic.
Their activities were monitored and it was said that the secret police kept per-
sonal dossiers on all of them. Several journalists reported occasions when they
were followed, threatened and detained but expulsions and incarcerations were
never as defining a feature of Republican press relations as they were in the
Nationalist sector. Generally, intimidation was intimated rather than stated.

Control was principally achieved through close monitoring and censorship of
all material dispatched by the journalists. As with the Nationalist authorities,
certain topics were forbidden – in particular, sensitive military information, ref-
erences to foreign military involvement, speculative political conjecture, refer-
ences to internal political factionalism and division, and any discussion of
revolutionary developments within the Republic. As discussed earlier, the
Republic’s exclusive access to the international telephone lines gave them con-
siderable advantages in terms of the speed with which news could be dissemi-
nated internationally. But foreign correspondents were never allowed to use the
flexibility of the technology to extemporise or digress in their calls to their news
desks. Prior to its dispatch, their copy had to be submitted to censors who then
listened in to the phone calls to ensure that there was no deviation from the
cleared text. Even slight transgressions led to the immediate mechanical termi-
nation of the call.

Among the foreign correspondents who worked in the Republic opinion is
divided as to whether the censorship restricted their professional practices.
Herbert Matthews of The New York Times never felt that the restrictions

36 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



impeded his work to any significant extent. Claud Cockburn even suggested that
the censorship procedures were too relaxed (Pitcairn, 1936). In contrast, Edward
Knoblaugh of the Associated Press railed against the ‘censorship barriers’ in
Madrid (1937: 137) and Ernest de Caux of The Times repeatedly complained to
his foreign news editor about the constraints that he had to contend with. It is
noticeable that correspondents’ opinions about the censorship rules often corre-
lated closely with their general political opinions about the Republic. As is shown
in the next chapter, Matthews developed a considerable admiration for the
Republic and Cockburn was an active propagandist on its behalf. In contrast,
Knoblaugh and de Caux, whilst publicly dispassionate about the conflict, were
privately unsympathetic to the Republican cause.

It may be that correspondents simply exaggerated or underplayed the
significance of the censorship practices for ideological purposes to highlight the
democratic or illiberal qualities of the Republican government. Alternatively, it
could be that they had qualitatively different experiences that developed through
their ongoing interactions with Republican press officers. Correspondents sym-
pathetic to the Republic were more likely to submit palatable and unthreatening
copy to the censors, which, in turn, would generate greater official trust and

the ground rules 37

Foreign correspondents with Republican forces on the Ebro, 1938

British and American journalists often collaborated closely and several submitted copy
to newspapers on both side of the Atlantic. This picture was taken by Henry Buckley
of the Daily Telegraph and features, from right to left, Vincent Sheean (the Chicago

Tribune), Herbert Matthews (The New York Times) and Ernest Hemingway (the
North Atlantic News Alliance).

(R
ep

ri
nt

ed
 w

ith
 th

e 
pe

rm
is

si
on

 o
f t

he
 D

ai
ly

 T
el

eg
ra

ph
.)

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



co-operation. In contrast, sceptical, even hostile, journalists would be more
inclined to test the censors’ tolerance through their work thereby increasing the
authorities’ suspicion and obstructiveness.

The memoirs of Constancia de la Mora, who replaced Rubio Hidalgo as head
of the Foreign Press Bureau, are instructive on this point. Published just after
the end of the war, her account describes the close working relations the Bureau
had with individual correspondents and the strong opinions that were held about
them. Many, such as Ernest Hemingway, Herbert Matthews, Henry Buckley,
Lawrence Fernsworth and Vincent Sheean, were held in high esteem whereas
others, such as Sefton Delmer of the Daily Express, were ‘disliked and distrusted’
(de la Mora, 1939: 290). What is clear is that these judgements were based on
close observation of the personal conduct and editorial copy of the correspon-
dents rather than the ideological orientations of the news organisations they rep-
resented. De la Mora’s comments on Henry Buckley of the Daily Telegraph offer
a case in point:

He knew Spain inside out from years of work and study here . . . He had
lived the war from the very outset, Madrid, Valencia, Barcelona. His dis-
patches appeared under a Valencia dateline – his stories always carefully
described the Spanish Government as mildly liberal. But the editorials in
the same edition of the paper called the Spanish Government ‘communist’
and the fascists ‘religious crusaders’. It was a case of the left hand not
knowing what the right hand doeth. (de la Mora, 1939: 291)

As with Nationalists, Republican news management did not remain static
throughout the conflict although the transitions were not as clear-cut. In the first
few weeks, journalists enjoyed considerable freedoms in the Republic although
travel was not without risks and they regularly travelled over the Spanish borders
to transmit their uncensored copy (see, for example, Fernsworth, 1939).
Restrictions were soon imposed when the authorities became alarmed at the sen-
sitivity of the information that was being publicised freely abroad. However, the
establishment of a centralised and cohesive system of control was often con-
founded by the political heterogeneity of the Republic, especially during the first
year of the conflict. Regional autonomy in the Basque country and Catalonia, in
particular, meant that political factions had separate propaganda and press
arrangements which overlapped with, and occasionally challenged, official direc-
tives. In Barcelona, this created a highly bureaucratic censorship system that
inhibited the flow of foreign news. The Madrid correspondent of The Times
described the arrangements in Barcelona in 1937:

There are two censors in different offices in Barcelona. One has to submit
messages to each in turn. They close down at 9pm so any news breaking
after that hour must remain over until the next day. Then, sometimes
another censor intervenes. On August 3rd I was just about to begin dictat-
ing when a listener in the telephone building cut me off and further revised
my message . . . I have discussed the stringency with both censors here.

38 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



They are intelligent men, with enough knowledge of journalism to realise
where the shoe pinches, but they are held down by their instructions.
(letter to Ralph Deakin, 21 August 1937, Deakin Papers, TNL Archive)

In contrast, in the Basque country, journalists were permitted considerable
freedom of action. For example, George Steer of The Times was astounded by the
candour and openness of the Basque government. Here he describes an occasion
when prisoners in Bilbao were massacred by citizens enraged by the air attacks:

At this time, it should be remembered, true stories of killings in Madrid
could only be smuggled out as uncensored articles by unknown corre-
spondents: with Franco, the situation was even worse. If a foreign news-
paper dared to publish any statement about atrocities in his territory, its
correspondent – whether responsible or not – was immediately expelled.

For the Basques, the word conscience was possessed of dynamic
meaning. They had, as best they might, to expiate the horrible crime com-
mitted by the air maddened population of Bilbao. Though they were at
war, they gave orders to the censor to let all truthful descriptions pass.

Leizaola, at his Ministry of Justice and Culture, affixed a list of all
the dead. At the bottom he admitted eight names ‘mutilizados’ – the dead
who had also been mutilated. The representatives of the foreign press
were allowed to broadcast all these facts, and so was Bilbao radio. (Steer,
1937: 119)

In Steer’s opinion, such openness was both a great virtue and failing of the
Basque state. Although the Basques perceived no need for ‘a new fangled horta-
tory organisation’ that would ‘lay down the lines of each day’s press’, Steer
believed their failure to fortify public morale through effective propaganda in the
face of the Nationalist military onslaught fostered a sense of defeatism that con-
tributed to the capitulation of the Basque republic. In his view, the lessons of their
defeat stand ‘as a warning to democracy – that some freedoms should not be tol-
erated in war’ (Steer, 1937: 182).

These regional and political variations were reduced by the start of the second
year of the war as a consequence of military defeat in the North and the political
suppression of radical groups in Catalonia. Indeed, the decision of the Valencia
government to place major elements of the telecommunications system in
Barcelona under the control of the Ministerio de Propaganda was the catalytic
event that started the fighting between the central government and anarchist and
radical groups (Davies, 1999: 484). (Until May 1937, the telephone exchange in
Barcelona was controlled by a joint committee of the anarchist Confederación
Nacional de Trabajo (CNT) and the socialist Unión General de Trabajadores
(UGT).) However, political and regional sensitivities did not disappear com-
pletely. For example, when the main Republican Foreign Press Bureau was
moved from Valencia to Barcelona in 1938, there were concerns that this could
encroach on the operation of Catalonia’s own censorship office and, hence, ‘the
privileges granted to the Catalans by the Cortes’ (de la Mora, 1939: 339).

the ground rules 39

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Concluding remarks

This chapter has examined the political and propaganda objectives of the main
combatants in the Spanish Civil War and how these affected their international
news management arrangements. It has also considered the technical constraints
that affected their ability to communicate internationally.

Inevitably, questions arise as to which side won the propaganda battle for
international opinion and which news management regime was most effective.
Answering the first question raises a wider range of issues than can be
addressed in a media-focused book of this kind. To answer the second ques-
tion requires the consideration of more evidence – in particular, closer analy-
sis of the opinions, actions and responses of the foreign correspondents
themselves and of the terms of international media representation. These are
all considered in subsequent chapters. However, evidence presented in this
chapter suggests that any answer to this question is unlikely to be straightfor-
ward and that it is only appropriate to talk of degrees of success rather than
outright victory. For example, the rigid and aggressive news management of
the Nationalists in the first year of the war alienated many foreign correspon-
dents and began to damage the reputation of Franco’s regime internationally.
Nevertheless, it proved crudely effective in preventing foreign journalists from
witnessing and testifying to the full brutality of Nationalist forces in action. In
the Republic, by comparison, the greater preponderance of journalists and
their greater freedom of movement meant that news about killings and atroci-
ties could not be so easily suppressed, which, in turn, led to their relative over-
reporting in foreign news coverage (Beevor, 2007: 272). Having said this, the
Republic’s more permissive approach also offered salvation, most dramatically
in the case of the destruction of Guernica where, had it not been for the
freedom and mobility of a small number of foreign journalists, the world would
never have received news of the event so swiftly nor had the perpetrators
identified so convincingly. It is difficult to overestimate the damage the event
did to the Nationalists’ cause at the time.

However, there is one fundamental point that needs to be appreciated in any
assessment of who won the propaganda war in Spain. This is that the criteria for
victory were not the same for both sides. The Republicans had the most daunt-
ing challenge as they had to convince international opinion of the need to inter-
vene in their defence. The Nationalists, in contrast, merely needed to maintain
the status quo and ensure the democracies stayed out of Spain. Thus, while the
Republic needed to win arguments, the Nationalists only needed to relativise
them. And even in the case of Guernica, where their actions seemed so indefen-
sible, the evidence against them so strong and their political defence so inconsis-
tent and unconvincing, managed, with the assistance of ideological sympathisers
abroad, to do just enough to cloud the issue and thwart a growing momentum in
international opinion that such actions were intolerable and that something
needed to be done in the Republic’s defence.

40 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Notes

1. For example, throughout the 1930s the British Foreign Office unselfconsciously dis-
cussed the need for ‘cultural propaganda’ to promote British values and interests
internationally.

2. From the start of the war, foreign journalists were aware of tensions between
the Nationalist leadership and their Italian and German allies. For example, in
December 1936, Christopher Holme, then Reuters correspondent in the Nationalist
sector, briefed the British Embassy in Hendaye, France that ‘[r]elations between the
Spaniards on the one hand and the Germans and the Italians on the other are not too
cordial . . . General Franco definitely does not want the foreigners there for ever and
intends to be master in his own house one day’ (The National Archives (TNA), FO
371/20553, Paper W17655/62/4). This message was reiterated the following year in
a further Foreign Office briefing by another Reuters correspondent, Richard
Sheepshanks (TNA, FO 371/21301, paper W19746/1/41). Also in 1937, a corre-
spondent for the Daily Telegraph was encouraged by the Nationalist high command
to write an uncensored dispatch exposing the falsity of Italian claims about their mil-
itary successes. He declined the opportunity because he feared retribution from
Italian authorities (Dick, 1941: 131).

3. For example, in November 1937 the Foreign Office advised the British Chamber of
Commerce for Spain to use ‘Nationalist’ rather than ‘Insurgent’ in describing
Franco’s authorities (TNA, FO 371/21382, Paper W20044/40/41). See also the
confidential meeting between Sir Robert Vansittart, Permanent Under-Secretary of
State for Foreign Affairs and Lord Reith, the Director General of the BBC, which is
discussed in Chapter 5.

4. Another famous example of the use of local communication to spread alarm and fear
is a radio speech delivered by General Emilio Mola in 1936 in which he claimed that
pro-Nationalist supporters within Madrid would rise up as ‘a fifth column’ to
support his four army columns that were then converging on the capital. The term
‘fifth columnist’ quickly passed into general usage as a term for any clandestine
agents who assist invading forces.

5. One aspect of this involved placing the major elements of the telecommunications
system under the control of the Ministerio de Propaganda (Davies, 1999: 484).

6. Before the war, the government had kept control of high-powered transmission ser-
vices and spectrum allocation but encouraged the installation of low power trans-
mitters by independent operators to provide the basis for local radio services (MBC,
2007). This meant that a wide variety of small and large radio stations engaged in
propaganda activities at the start of the war but, by early 1937, both sides started to
centralise control of their radio networks to increase the coherence and effectiveness
of their propaganda activities and to suppress dissident voices within their rank.

7. Davies (1999) mentions that US journalists occasionally used shortwave radio to trans-
mit messages in Morse to the US but, as I have only identified two reference to wire-
less telegraphy in the dozens of journalist memoirs written about Spain, it was
evidently a peripheral method of communication (Knoblaugh, 1936; MacColl, 1956).

8. Foreign correspondents were often urged by their editors to use cables sparingly and
only prioritise messages when it was strictly necessary. To economise further, jour-
nalists also wrote in ‘cable-ese’, a form of writing that compressed essential words,
omitted non-essential words and ignored conventions of punctuation. These mes-
sages were then ‘re-inflated’ when received by home news desks.

the ground rules 41

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



9. Nationalist censorship practices of domestic and international mail were also
more stringent than those of the Republic, which would have further delayed their
dispatch. According to Robert Shelley:

There was a rigid censorship throughout the war, in fact nearly every
Nationalist town and village had its own censor office manned from an officer
and several men in the larger towns to a sergeant or corporal in the villages. The
village censor office probably dealt with only internal mail and sent letters
written in a language other than their own to the larger offices in the Provincial
capitals . . . The Republicans did not have such a rigid censorship. Letters for
abroad were censored at their port of departure and internal ones, in the main,
passed uncensored. (1960: 3–4)

10. The personnel files of Richard Sheepshanks held in the Reuters’ archive provide tes-
tament to the pressures of reporting from the Nationalist side. He was sent to
Salamanca as Reuters’ ‘Special Correspondent with General Franco’s forces’ in June
1937. In late August he cabled Sir Roderick Jones, head of Reuters, expressing con-
cerns about his ability to fulfil his brief. The precise details of his worries are
unknown as neither his original cable nor Jones’s response have survived but they
were clearly severe. In a subsequent letter to Jones he wrote:

I must thank you for your very charming letter of September 6, which has
just reached me here. Of course, I entirely agree with everything that you say,
and I can only repeat that I do sincerely regret the momentary loss of nerve-
control that made me send so unnecessary a telegram. Please be reassured that
I will do my utmost to prevent such a thing happening again. (letter from
Sheepshanks to Roderick Jones, 27 September 1937, Sheephanks file, the
Reuters Archive)

He briefly returned for home leave in October of that year but returned to report the
fighting on the Teruel front and was killed on an official press tour on 31 December
1937.

11. Journalists required passes (salvoconductos) to travel in Nationalist Spain even at the
start of the war but the permissions process was often conducted retrospectively
after journalists had arrived and was organised on a piece-meal basis (see Taylor,
1939: 56).

12. International press exposure of the Nationalists’ massacre of more than a thousand
defenceless prisoners held in the bullring at Badajoz in mid August 1936 was a
specific catalyst for the change in the Nationalists’ strategy.

13. In January 1937, the Nationalist high command established ‘The Delegation of
Press and Propaganda’ headed by Vicente Gay. The Delegation’s responsibili-
ties solely concerned printed and broadcast media within Spain (Southworth,
1977: 33).

14. Delmer claimed the real reason he was expelled was because of the arrival of the
Germans, who believed he was a British spy.

15. The most serious propaganda disaster Millán Astray presided over was a public cer-
emony organised in Santander on 12 October 1936. Titled the Día de la Raza (the
‘Day of the Race’), the celebration commemorated Columbus’s discovery of America
and sought to demonstrate the credentials of the emerging Nationalist state. The cer-
emonies concluded at the local university where a succession of intemperate
speeches vilified the Republic and Basque and Catalan nationalism. Caught up in the

42 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



excitement, Millán Astray stood to echo the foreign legion battle, !Viva la Muerte!
(Long Live Death!), that was being chanted by sections of the crowd. At that moment
Miguel de Unamo, the rector of the university and a famous Basque philosopher,
started to speak. To the growing apoplexy of the General and the audience, he casti-
gated the previous speakers and directed particular scorn towards the propaganda
chief:

It pains me to think that General Millán Astray should dictate the pattern of
mass psychology. A cripple who lacks the spiritual greatness of Cervantes is
wont to seek ominous relief in causing mutilation around him. . . You will win
because you have more than enough brute force. But you will not convince.
For to convince, you need to persuade. And in order to persuade you would
need what you lack: reason and right in the struggle. (quoted in Thomas,
2003: 113)

It is said that only the presence of Franco’s wife prevented Unamo from being sum-
marily executed for this extraordinary act of defiance. He was subsequently dis-
missed as rector of the university and died several weeks later, an isolated and broken
man.

16. There has since been speculation that Philby caused the explosion by placing a
grenade in the car boot because he feared that Sheepshanks was about to expose
him as a Soviet agent (see, for example, ‘Was Philby Guilty of Murder?’, The
Evening Standard, 21 October 1991: 6). However, the evidence to support this
claim is not strong. First, there were four Nationalist press officers on the scene at
the time, supervising four cars of journalists. Second, there was more than one
explosion during the attack. In the Nationalists own official report on events they
testify that a first shell fell a few hundred yards away from the car, before the
second explosion hit the car. Third, photographs held in the Reuters Archive show
that the car in which the journalists were sitting when the bomb hit was exten-
sively damaged down the entire nearside. The car boot, however, remained intact.
Fourth, the injuries that killed the journalists were entirely consistent with a
shrapnel explosion to the side rather than the rear of the car. Fifth, Bill Carney
of The New York Times arrived at the scene of the accident just after it had
occurred and confirmed to the foreign editor of The Times that Philby had a
significant scalp cut and other minor injuries contradicting claims that he had
faked his injuries.

17. On occasions, the services offered to high-profile journalists and celebrities were
abused. In 1937, the film star Errol Flynn flew to Valencia and demanded that the
press office provide him with immediate transport, guides and passes to go to
Madrid, promising the donation of a substantial amount of aid and publicity for the
Republic. Despite an acute petrol shortage, he was granted a car and a chauffeur and,
when he arrived in Madrid, he sent a pre-arranged message to Paris that prompted
a series of hoax reports stating that he had been killed on the Spanish front and then
that he had been seriously injured. The Valencia government frantically wired the
Madrid authorities to find out what had happened to Flynn (de la Mora, 1939: 297–
8). It transpired that the Hollywood star had spent no time at the front, preferring
instead to visit a local brothel and that his ‘injuries’ amounted to no more than a self-
inflicted scratch. He flew out from Barcelona, thereby avoiding the irate Valencian
authorities, and his promise of delivering substantial aid to the Republic never mate-
rialised. The American press corps were scandalised by his actions. The journalist

the ground rules 43

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



George Seldes later described him as ‘one of the most  despicable human beings that
ever lived’ (1987: 325).

18. Agence Espagne was established at the start of the war to promote the Republican
cause. Headed by Otto Katz and principally based in Paris, it was heavily controlled
by Communists (Cesarani, 1998: 123).

44 british news media and the spanish civil war

This content downloaded from 
�������������95.183.180.42 on Mon, 10 Aug 2020 22:57:19 UTC������������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms




